torsdag 19 februari 2009

Från mormor och morfars hus

När min mormor och morfar flyttade från sitt stora hus till lägenhet i stan fick jag en massa saker av dem. Jag är så glad för dem, det är både fina saker och påminner mig om dem och deras härliga hus. Vi hade funderingar på att köpa det ett tag, men det blev lite för dyrt och var för mycket att renovera. Så här i efterhand känns det som ett bra beslut eftersom vi via nya ägarna fått höra om de problem som kommit fram när de börjat renovera.


Superfin golvlampa med skärm av tråd och fot av skinnimitation. Har stått i ett rum hela mitt liv, men det var inte förrän de skulle flytta som jag upptäckte den. Helt perfekt skick. Klädborste i otoligt fint trä och några nummer av novell- resp. detektivmagasinet





Salix-revisen fick jag av dem när jag fyllde något år. Mormor köpte andrasorteringen eftersom hon inte hade råd med den annars. Den är bland det finaste jag har. Ramarna är troligen jättegamla, från mormors farmor tror jag. I satt bilder på släktingar som ingen visste vilka de var. Ett barn var nästan en kopia av min brorsdotter. Märkligt och fantastiskt. Vi tog ur dem och maken satte i Jan Stenmark-bilder istället. - Nej men hej... - Hej men nej.



Pendyl och lampr från 50-talet tror jag. Enligt morfar jättegammal tavla som man inte ser motivet på eftersom jag är en dålig fotograf, och en klassisk fiskargubbe.



Mammas prydnadssaker från när hon var liten. Så himla fina!



Kakfatet och ljusstakarna har morfar gjort av spillbitar av teak han fått från sin gamla arbetsplats . Den lilla skålen är en souvernir från Italien, vi vet dock inte vem det är som varit där, och den stora är ur serien Röd rubin från Gefle.



Blandade kaffefat, hittade i en stuga som står på deras tomt. -Ska du ha dem till blomfat? Frågade mormor när jag visade henne Stig Lindbergs Berså och Spisa Ribb-faten. Det har nämligen hon haft. Tyvärr finns inga koppar kvar. Inte till de randiga tefaten heller. De var så skitiga att jag på vinst och förlust körde dem i diskmaskinen. Och vinst blev det ju! Picknickburkarna har alltid innehållit egenhändigt odlade och inlagda rödbetor och gurkor. Bladskålen hittade jag i ett skåp. Väldigt fin!



Bord och stolar från femtiotalet, jag har klätt om dynorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar